Dagens feigeste beslutning

mandag 18. januar 2010

Ukebladet Allers ønsker ikke å benytte fargede modeller på forsiden eller inne i bladet i frykt for lesernes reksjoner. Dette skal angivelig ikke handle om rasisme, men om at målgruppen er norske kvinner. redaktøren for Hjemmet og Norsk Ukeblad sier seg enig. Frykten for å bli nedringt av middelaldrene norske kvinnelige rasister er tydeligvis for stor til at bladene kan tillate seg å ta inn over seg at norske kvinner ikke lenger bare er blonde og blåøyde. Jeg syns det er voldsomt provoserende at kun de leserne som ville reagert negativt på en ny vending i bladenes bildebruk er de som blir tatt hensyn til. Rasismen gis, etter min mening, for stor plass når beslutninger blir tatt på slikt grunnlag. Hvordan skal folk som har verdier og holdninger som er gått ut på dato for lengst bli sagt i mot, dersom ikke norske medier er villig til å bringe slike tema på banen? Og hva med alle de leserne som ikke ville hatt det minste imot fargede kvinner på bildene i bladet, skal ikke de få være med å bestemme? Hadde jeg vært fast kjøper av noen av disse bladene hadde jeg nektet å kjøpe en ny utgave før de endret praksisen sin. Det får vel bli til at jeg fyrer opp i peisen med utgavene som ligger på hytta neste gang jeg tar turen dit.


Dersom du ønsker å ta et standpunkt i denne saken kan du melde deg inn i protestgruppa på facebook. Det er ikke nok å si at man ikke er rasistisk når man tillater at rasistene er toneangivene. Slike holdninger må det røskes tak i!

1 kommentarer:

Christine sa...

Hadde jeg kjøpt Allers, hadde jeg sluttet med det nå. Tror sannelig jeg skal ta på meg den formelle lua mi og sende dem et brev - et fysisk papirbrev. Folk virker til å bli mer imponert av dem.

Shitkids.

 
To hybelkaniner og en sår hals - by Templates para novo blogger